ourtree.dk Gå på opdagelse i din slægtshistorie

Forum - Krav til personoplysninger

For at besvare indlægget skal du være logget på systemet.

Krav til personoplysninger

pfp2
24-02-2025

Hvorfor er det et krav, at der skal oplyses efternavn og fødselsdato? Jeg har flere kvinder, hvor jeg kun kender deres giftenavn og ikke deres dåbsnavn. Ligeledes har jeg flere, hvor jeg kender deres dødsdato, men ikke deres fødsel.

HFV
28-02-2025 kl. 10:13

Når der er indhold i felterne fornavn, efternavn og fødselsdag, kan systemet sikkert og hurtigt skelne personerne fra hinanden. Dermed undgås overbelastning af databasen og lange svartider.

Når du ikke har nogen viden om navne, kan du i NAVNEFELTERNE skrive det, som du ved, fx "Efternavn?", "Pige", "Dreng", "Dreng-udøbt", osv.
Det er en fordel med tekstindhold, når du en gang i fremtiden fremfinder opgaver, som du vil følge op på. Til den tid skal du i søgefeltet blot skrive det valgte ord, som selvfølgelig bør være ens alle steder.

I feltet FØDT DATO kan du skrive et beregnet eller formodet dato. Årstal er tilstrækkeligt.
Du kan markere din usikkerhed med et flueben, hvilket fremkalder et spørgsmålstegn ved siden af visningen. Alternativt kan du i tekstfeltet skrive fx "Årstal formodet", eller Årstal ubekendt, hvis du er på herrens mark. Dog anbefaler jeg, at du forsøger dig med et beregnet årstal, da du ved for lang afstand mellem to generationer kan løbe ind i en fejlmeddelelse om, at forbindelsen er usandsynlig.

I øvrigt er det god systematik (og historisk korrekt) at skrive personens ALLERFØRSTE navn i navnefeltet. Også selv om det kort efter ændres gennem fx forældrenes ægteskab eller adoption. Efter første navneregistrering er alle senere ændringer af navn en begivenhed, som du kan registrere med dato. Og her gælder det samme: Kender du ikke datoen, så beregn en sandsynlig dato og skriv fx "År formodet".

// Holger

Tilføj kommentar