ourtree.dk Gå på opdagelse i din slægtshistorie

Forum - Kilder

For at besvare indlægget skal du være logget på systemet.

Kilder

PBE
29-11-2024

Hvordan sætter man kilder ind, ligesom man kan på siden Family Tree?

HFV
23-12-2024 kl. 16:27

Ved født er der særligt felt til kilde, som gengives nederst på personsiden.
Ved alle andre begivenheder kan du i fri tekst skrive, hvad du finder rigtigt, fx afskrift og kildehenvisning.
Jeg benytter selv denne model (her med kirkebøger som eksempel), begyndende med "Kilde:": 1) www-adresse, blot hovedsiden da der kan ske ændringer, 2) geografisk sted, og her kopierer jeg blot den netop fundne stedsangivelse længere oppe på personsiden med sogn, herred, amt 3) selv kirkebogen således som den præsenterer sig, samt til slut opslagssiden nummer. Nogle brugere skriver også linjenummer, hvilket kan være nyttigt på vanskeligt læsbare sider. Den grundlæggende princip er altid at angive kilden, således som den præsenterer sig selv, alternativt præsenteres af webstedet.
Et eksempel: https://www.ourtree.dk/web/familytree/ancestor.php?ancid=40888
Hvis kildested til fødsel og dåb er ens, anfører jeg kun kilde ved fødsel, ikke ved dåb. Ved mange afskrevne folketællinger, som jeg blot kopierer direkte over i Ourtree.dk, har jeg ikke anført kilde, men det bør gøres som vist i link-eksemplet. Plus, jeg sætter to stjerner ved de personer, hvis ourtree-side, de er lagt ind på, da stjernerne overfor læserne fremhæver, hvem afskriften drejer sig om.

Tilføj kommentar